Koloiltavinkki 2

Miten kulttuuria muutetaan

Keskustelen laumassani kiusaamisesta ja keksin keinoja sen lopettamiseksi.

Keskustelkaa tilanteista, joissa jotakuta lasta on kiusattu. Antakaa sudenpentujen kertoa omista kokemuksistaan. Valmistakaa pieniä näytelmiä, joissa aiheena on kiusaaminen. Antakaa erilaisia rooleja ja tilanteita. Keksikää loppuratkaisuja ja keinoja kiusatun auttamiseksi. Pohtikaa, miltä tuntuu olla kiusaaja ja kiusattu. Purkakaa tehtävä ja kuvitellut tilanteet huolella. Rohkaiskaa sudenpentuja kertomaan mahdollisista kiusaamistilanteista.

Alkuun leikki tai muu aloitus.

Siirtykää aktiviteetit suorittamiseen.

  1. Käykää läpi seuraavat tilanteet ja miettikää ovatko ne kiusaamista:
  2. Käykää läpi muita kiusaamistapoja niin, että sudenpennut saavat ehdottaa:
  • Tapaus 1: Liisa ja Pekka väittelevät kumpi on parempaa, siskonmakkarakeitto vai perunamuusi ja lihapullat.
    • Ristiriidat ja erimielisyydet eivät ole kiusaamista, vaikka niistä saattaa seurata pahaa mieltä. On tärkeää oppia kunnioittamaan muiden mielipiteitä ja huomata, että ihmiset pitävät erilaisista asioista.
  • Tapaus 2: Make ja Jesse painivat koulun pihalla/Marja keksii Henrin nimestä lauluja.
    • Kiusoittelu tai raju leikki ei ole kiusaamista, jos kaikki osapuolet ovat sitä mieltä, että kyseessä on leikki. Leikissä siis pitää olla osapuolten yhteisymmärrys ja toisia pitää kunnioittaa. Leikkimisessä ei ole tarkoitus vahingoittaa tai loukata toisia. Jos leikissä vahingoittaa tai pahoittaa toisen mielen vahingossa on tärkeää pyytää anteeksi.
  • Tapaus 3: Jere, Sami ja Seppo nimittelevät Annaa välitunneilla. Anna alkaa itkeä, mutta pojat jatkuvat haukkumista.
    • Kiusaamista on kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan toistuvasti ja tahallaan pahaa mieltä. Kiusatun on vaikea puolustautua kiusaajia vastaan.
  • Tapaus 4: Mirka, Petra, Hanna ja Kerttu piilottavat Hannun vihkoja ja penaalin ennen tunnin alkua. Tämä on tapahtunut aikaisemminkin ja Hannu tietää, ketkä hänen tavaransa on piilottanut.
    • Kiusaamista on kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan toistuvasti ja tahallaan pahaa mieltä. Kiusatun on vaikea puolustautua kiusaajia vastaan.

Käykää läpi kiusaamisen eri muotoja:

  • Fyysisiä: lyöminen, potkiminen, kamppaaminen, nipistely, esineiden heittäminen, vaatteiden repiminen, leikkien sotkeminen.
  • Sanallinen kiusaaminen: Nimittely, haukkuminen, selän takana puhuminen, härnääminen, lällättäminen.
  • Psyykkinen kiusaaminen: Uhkailu, manipulointi, kiristäminen, ilmeily, poissulkeminen, selän takana puhuminen, leikin sääntöjen muuttaminen.
  1. Käykää läpi miten sudenpentuja tai heidän kavereitaan on kiusattu ja miltä se on tuntunut.
  2. Keksikää eri tapoja lopettaa kiusaaminen niin, että sudenpennut ehdottavat: esim. kiusatun puolelle asettuminen, kiusatun ottaminen mukaan toiseen leikkiin, ristiriitojen selvittäminen ennen kuin ne äityvät isommiksi ongelmiksi, jollekin aikuiselle kertominen tilanteesta
  3. Voitte myös näytellä erilaisia kiusaamistilanteita ja miettiä miksi kiusaaminen on väärin ja harjoitella miten mennä niihin väliin.
  • ILTAHARTAUS: Sudenpennut asettuvat piiriin. Jokaiselle annetaan lappu ja kynä. Ensin kirjoitetaan oma nimi lapun keskelle. Sitten kun kaikki ovat valmiit, kierrätetään lappuja myötäpäivään ja jokaiseen lappuun kirjoitetaan tai piirretään jokin kiva asia siitä ihmisestä, jonka nimi on lapun keskellä. Iltahartauden lopuksi jokainen sudenpentu saa omakseen lapun, jossa on kivoja asioita itsestä.

Lähteet: http://www.kivakoulu.fi/ , MLL Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa, kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *