Mötestips 2

Hur kan jag ändra min omgivning?

Jag diskuterar mobbning tillsammans med min flock och jag hittar på ett sätt att få slut på den
Vargungen lär sig upptäcka vad mobbning är och vet att det är fel. Vargungen lär sig metoder, med vilka han kan hjälpa den som blir mobbad.

Beskrivning: Prata om situationer då något barn mobbats. Låt vargungarna berätta om sina egna erfarenheter. Förbered små skådespel för vilka temat är mobbning. Ge vargungarna olika roller
och situationer. Grunna på olika lösningar och sätt att hjälpa den som blir mobbad. Fundera på hur det känns att vara den som mobbar och den som blir mobbad. Prata noggrant igenom uppgiften och de situationerna man fantiserat ihop. Uppmuntra vargungarna att berätta om eventuella mobbningssituationer.

 

Mötesuppbyggnad

Inledning och lek utomhus
Inled som du normalt inleder scoutmötet.

Gå in och börja som normalt mötet med  närvarogenomgång etc.

 

Aktivitetens genomförande

  1. Gå igenom nedanstående scenarion och fundera om det är mobbning/retande.
    Scenario 1
    Lisa och Kalle jämför vad som är bäst; siskonkorvssoppa eller potatismos med köttbullar.
    Ledning: att ha olika åsikter är inte att retas, även om det kan leda till att personerna är oense och på dålig humör. Det är viktigt att lära sig respektera andras åsikter och uppmärksamma att människor kan vara av olika åsikt.

    Scenario 2
    Maria och Emma brottas på skolgården/Kalle sjunger sånger som innehåller Pelles namn.
    Ledning: grova lekar eller gyckleri är inte att mobbas eller retas såvida alla inblandade är överens om att det är lek. Om det är lek så bör bägge parter ha en gemensam överenskommelse och respektera varandra. Vid lekar ska målet inte vara att skada eller förolämpa varandra. Om leken leder till detta är det viktigt att be om ursäkt.Scenario 3
    Jesper, Sami och Hanna kallar Anna namn under rasterna. Anna börjar gråta men de övriga fortsätter trots detta med utskällningarna.
    Ledning: mobbning är när en eller flera personer upprepade gånger och med avsikt orsakar skada. Den mobbade har svårt att försvara sig från dem som mobbar.

    Scenario 4
    Anna, Hanna, Mats och Johan Sami och Hanna gömmer Axels häften och penal innan timmen börjar. Dethär har skett tidigare och Axel vet vem som har gömt hans saker.
    Ledning: mobbning är när en eller flera personer upprepade gånger och med avsikt orsakar skada. Den mobbade har svårt att försvara sig från dem som mobbar.

  2. Gå igenom övriga mobbningssätt så att vargungarna får föreslå.
  3. Gå igenom mobbningens olika gestaltningar:
    Fysisk:  slå, sparka, klämmande, kasta föremål, riva kläder, förstöra lekar, hyttande
    Verbal: namnkallande, skällande, att pratar bakom ryggen, att retas
    Psykisk: hotelser, manipulation, utpressning, utanförskap, tala bakom ryggen på någon, ändra spelreglerna.

  4. Gå igenom om vargungarna och deras vänner har blivit mobbade och hur det måste ha känts.
  5. Kom upp med olika sätt att stoppa mobbning, så att vargungarna får föreslå lösningar. T.ex. att sätta sig ned med den mobbade, att den mobbade tas med i en annan lek, upptäckande av konflikter innan de urartar till större problem, genom att berätta till alla vuxna om situationen.
  6. Man kan även genom skådespel förevisa mobbningssituationer och varför mobbning är fel och öva hur man går in dylika situationer.


Avslutning på aktiviteten
Vargungarna sätter sig i en ring och alla får en lapp och en penna. Den första skiver sitt namn på lappens mitt. När alla är klara skickar man runt lapparna så att alla skriver eller ritar något positivt om personen vars namn står mitt på lappen. Avslutningsvis får vargungen tillbaka sin egen lapp där det står en massa positivt om honom/henne.

Källor: http://www.kivakoulu.fi/ , MLL Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa, kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen

 

Avslutning och syskonring

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *